PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket

Horlick Satu Nescafe Satu.!

(Aku ambik pandangan belakang je gambar ni sebab kalau aku ambik pandangan depan memang menjijikkan,eii naik bulu dada roma aku...pandangan belakang ipun dah geli dah,wei...)

Aku mulakan entri atau artikel pertama untuk blog aku ni dengan satu isu hangat yang sering diperdeBABkan oleh masyarakat kita sekarang dan tidak perlu diperkenalkan lagi iaiatu H1N1.Kalau kat kampung aku ade seorang tok imam sebut perkataan H1N1 ni "Hini",hahaha...aku tak tahu sebab ape...Tapi virus ni sememangnya virus yang paling popular dan merbahaya sekarang ni yang melanda bukan sahaja di Malaysia tapi di seluruh dunia.Ramai yang terkorban akibat virus n penyakit ni.Setiap hari khususnya di Malaysia, ramai manusia yang mati akibat virus ini.Sememangnya kitahu virus H1N1 berpunca dari sejenis haiwan yang bernama B**I...Tapi yang menjadi persoalan aku ialah adakah dengan membunuh semua B**I ni akan menghapuskan virus dan melenyapkan wabak ini dari muka bumi ini?Erm...cuba kita fikir-fikirkan...

Kat sekolah aku sekarang ni ramai yang dah pakai topeng.Cikgu,kawan-kawan akupun ade pakai topeng.Tapi kelakar betul lar yang pakai topeng ni,hahaha aku tengok cam geng2 ninja turtle la pulak(pandangan aku je)...Mesti kilang yang buat topeng sekarang ni untung besarkan...ye lar sempena dengan wabak h1n1 ni, ramai yang beli topeng ni untuk memakai bagi tujuan keselamatan.Bagi aku, cara ini sememangnya dapat mengurangkan atau menghalang virus h1n1 mendekati diri kita,kita tidak tahu biler ia akan sampai,jadi kita harus berwaspada dengan ancaman ini.Dengar berita2 dan akhbar2, 5 juta rakyat Malaysia akan mati disebabkan oleh virus ini,erm betul ker?Astaghfirullahalazim,aku harap ia tak akan berlaku.

Kat bawah ni merupakan langkah-langkah berjaga-jaga dalam mencegah virus H1N1 dan diwajibkan mengamalkan kalau takpun salah satu daripadanya korang wajib kena buat dan amal :

  • Wajib isytihar status kesihatan
  • Majlis Keselamatan Negara diberi mandat mengambil tindakan wajar
  • Penjarakkan sosial
  • Pemeriksaan kesihatan dan suhu badan penumpang dalam pesawat
  • Topeng muka dan pelalian influenza bermusim dibekalkan
  • Tingkat kebersihan tandas awam
  • Kempen media
  • Hadkan pelawat di hospital
  • Anggota barisan hadapan menjaga kebersihan diri
  • Sebar maklumat kepada pejabat kedutaan




Hah ? Habis dah bace artikel ni ? Komen ler sikit...Ok, sekian terima kasih

Cetak Artikel Ini

0 Respons: